Digitale patiëntreis
Digitaal voor elkaar!
Leeswijzer
Hieronder staat de patiëntreis stapsgewijs beschreven. Achter iedere stap kun je op het informatie icoontje (I) klikken voor uitleg en voorbeelden. Sommige onderdelen bestaat uit meerdere schermen met informatie. Bovenin staat dan bijvoorbeeld Slide 1 van de 5. Zo weet je dat je door kunt klikken.
Legenda
-
1. Voorbereiding op de (eerste) afspraak
1. Patiënt wordt via Zorgdomein verwezen
Slide 1 van 31. Patiënt wordt via Zorgdomein verwezen
Verwijzing naar Franciscus
De patiënt is door de huisarts verwezen naar Franciscus. De patiënt ontvangt het ZorgDomein-bericht per e-mail of op papier via de huisarts.
In het Zorgdomein bericht staat onder andere:
- Hoe de afspraak tot stand komt;
- Korte instructies over hoe de patiënt zich moet voorbereiden op de afspraak;
- Wat de patiënt mee moet nemen naar de afspraak;
- Het advies om te controleren of de behandeling wordt vergoed door de zorgverzekeraar;
- Dat de patiënt een uitnodiging ontvangt om de BeterDichtbij app te gebruiken;
- Een korte uitleg over wat de patient in het patiëntenportaal MijnFranciscus kan zien en doen.
Slide 2 van 31. Patiënt wordt via Zorgdomein verwezen
Digitaal patiëntbericht na verwijzing
Zodra de huisarts de patiënt via ZorgDomein heeft verwezen, ontvangt de patiënt een e-mail met het patiëntenbericht. De patiënt logt in op ZorgDomein met een telefoonnummer en sms-verificatie. Na het inloggen ziet de patiënt het digitale patiëntenbericht, zoals hieronder weergegeven.

Klik op Volgende als je ook de papieren verwijzing wilt zien.
Slide 3 van 31. Patiënt wordt via Zorgdomein verwezen
Patiëntbericht op papier
Sommige huisartsen printen de ZorgDomeinverwijzing uit voor de patiënt. Hieronder vind je een voorbeeld van de verwijzing op papier.
2. FCC plant afspraak in of patiënt plant zelf
Slide 1 van 42. FCC plant afspraak in of patiënt plant zelf
Patiënt wordt gebeld voor een afspraak
Na de verwijzing neemt de polikliniek of het Franciscus Contact Centrum (FCC) contact op met de patiënt om een afspraak te maken.
Voor veel poliklinieken plant het FCC de afspraak samen met de patiënt in. Binnen 3 werkdagen na de verwijzing belt het FCC de patiënt. Tijdens dit telefoongesprek:
- wordt een afspraak gemaakt;
- controleert het FCC of de contactgegevens nog kloppen;
- wordt gevraagd of er een e-mailadres beschikbaar is voor digitaal contact.
- Nieuwe patiënten worden direct ingeschreven. De controle van het identiteitsbewijs en verzekeringsbewijs gebeurt later in het ziekenhuis.
Patiënt plant zelf online een afspraak in
Bij de afdelingen Keel-, Neus- en Oorheelkunde (KNO), Dermatologie en Plastisch Chirurgie kunnen patiënten zelf online een afspraak maken. Dit geldt alleen voor afspraken zonder spoed. In de ZorgDomein-verwijzing staat dat deze mogelijkheid er is.
In de volgende schermen leggen we uit hoe dit proces er voor de patiënt uit ziet.
Wil jouw afdeling deze functionaliteit ook aanbieden aan patiënten? Lees dan hier hoe dit moet en wat hiervoor nodig is.Slide 2 van 42. FCC plant afspraak in of patiënt plant zelf
Online afspraak plannen via MijnFranciscus
De afdeling KNO biedt zowel nieuwe als bestaande patienten, de mogelijkheid om zelf een eerste afspraak te plannen na vewijzing van de huisarts. Dit gaat via het patiëntenportaal MijnFranciscus.
Het werkt alsvolgt:
1. Patiënt leest in de Zorgdomeinverwijzing dat hij zelf een afspraak in kan plannen.
2. Patiënt wordt verwezen naar de website www.franciscus.nl/afspraakmaken en ziet twee opties:
- Bestaande patiënten kunnen direct inloggen met hun DigiD gegevens (links).
- Nieuwe patiënten kunnen een afspraak plannen met een verwijsnummer oftwel een ZD-nummer (rechts).
Slide 3 van 42. FCC plant afspraak in of patiënt plant zelf
Bestaande patiënt plant online afspraak
Als een patiënt al staat ingeschreven bij Franciscus, kan hij inloggen met zijn DigiD gegevens. Wij laten je aan de hand van het voorbeeldportaal MijnFranciscus zien hoe de patiënt zelf een afspraak inplant na het inloggen.
Let op: in dit voorbeeld gaat het om een controle-afspraak, maar de patient ziet praktisch dezelfde schermen in MijnFranciscus.
Voorbeeld van wat patiënten zien die plannen met een verwijsnummer (ZD-nummer) vind je op de Volgende pagina.Slide 4 van 42. FCC plant afspraak in of patiënt plant zelf
Nieuwe patiënt plant online afspraak met verwijsnummer (ZD-nummer)
Als een patiënt nog niet ingeschreven staat bij Franciscus, kan er online een afspraak gepland worden met een verwijsnummer. Dit is het eerste scherm wat zij te zien krijgen.

1. Na het inloggen krijgt de nieuwe patiënt het scherm hieronder te zien. De patiënt kan alleen het telefoonnummer of e-mailadres aanpassen als deze niet klopt of niet ingevuld staat.
2. In het volgende scherm ziet de patiënt om welke verwijzing het gaat. Ook wordt gevraagd of de patiënt een voorkeurslocatie heeft.
3. Kiest de patiënt voor zo snel mogelijk, dan wordt de patiënt op de eerst mogelijke plek ingepland.
3. Patiënt ontvangt afspraakbevestiging
Slide 1 van 23. Patiënt ontvangt afspraakbevestiging
Zodra de afspraak is gemaakt, ontvangt de patiënt een afspraakbevestiging per e-mail.
Hiervoor moet het e-mailadres van de patiënt bekend zijn bij Franciscus.
Er zijn 3 soorten afspraakbevestigingen:
- Voor een fysieke afspraak in het ziekenhuis
- Voor een beeldbelafspraak
- Voor een telefonische afspraak
Let op
In de afspraakbevestiging vermelden we alleen de datum, tijd en locatie.
Voor alle extra informatie verwijzen we naar het patiëntenportaal MijnFranciscus. Daar staan bijvoorbeeld folders, vragenlijsten en labformulieren.
Het is belangrijk dat we patiënten actief stimuleren om MijnFranciscus te gebruiken.
Bekijk hieronder de voorbeelden van de afspraakbevestigingen:
Fysieke afspraak
Beeldbelafspraak (videobellen)
Belafspraak (telefonisch)

Klik op Volgende om te zien hoe de patiënt zijn/haar afspraakgegevens kan bekijken in MijnFranciscus.
Slide 2 van 23. Patiënt ontvangt afspraakbevestiging
Patiënt bekijkt afspraak in MijnFranciscus
In de afspraakbevestiging wordt de patiënt voor meer informatie over de afspraak verwezen naar het patiëntenportaal MijnFranciscus. De patiënt logt in met zijn/haar DigiD gegevens. In het voorbeeldportaal hieronder, laten we zien hoe de patiënt de afspraakgegevens komt.
Leeswijzer:
Ga op het groene handje of de I staan voor uitleg en klik op de roze vlakken om de volgende stap te bekijken.
Tip: dit voorbeeldportaal is ook voor patiënten gemaakt. Verwijs de patiënt hiervoor naar onze website www.franciscus.nl/mijnfranciscus.4. Patiënt bereidt zich voor met informatie uit MijnFranciscus
Slide 1 van 44. Patiënt bereidt zich voor met informatie uit MijnFranciscus
In de afspraakbevestiging voor de patiënt geven we aan dat het belangrijk is dat de patiënt zich goed voorbereid op de afspraak. Voor de voorbereiding verwijzen we naar informatie die klaar staat in hun patiëntenportaal MijnFranciscus.
Wat er klaar staat is natuurlijk afhankelijk van hoe jullie afdeling dit in HiX heeft ingericht voor de patiënt. De afdeling kan het volgende klaar zetten voor de patiënt:- Voorlichting in de vorm van een folder (pdf op de website) of een divi (via Indiveo)
- Vragenlijst (en)
Klik rechts in het scherm op Volgende.Slide 2 van 44. Patiënt bereidt zich voor met informatie uit MijnFranciscus
Voorlichting met een pdf folder of divi
Binnen Franciscus zetten we voornamelijk een pdf folder of een divi in om de patiënt voor te lichten (naast de mondelinge voorlichting op de afdeling).
Een pdf folder is een digitale folder die op onze website staat.
Klik voor een voorbeeld van een folder op onze website
Een divi is een digitale folder (met afbeeldingen en video's) gemaakt in Indiveo. Hieronder staat een voorbeeld van een divi.
Klik op Volgende om te zien waar in MijnFranciscus een folder of divi voor de patiënt klaar staat.Slide 3 van 44. Patiënt bereidt zich voor met informatie uit MijnFranciscus
Folder of divi in MijnFranciscus
Als de afdeling een folder of divi voor de patiënt klaar heeft gezet, dan kan de patient deze bekijken in MijnFranciscus. In het voorbeeldportaal hieronder, laten we zien hoe de patiënt bij de voorlichting die voor hem klaar staat, komt.
Leeswijzer: Ga op het groene handje staan voor uitleg en klik op de roze vlakken om de volgende stap te bekijken.
Tip: dit voorbeeldportaal is ook voor patiënten gemaakt. Verwijs de patiënt hiervoor naar onze website www.franciscus.nl/mijnfranciscus.
Klik op Volgende voor informatie over Vragenlijsten.Slide 4 van 44. Patiënt bereidt zich voor met informatie uit MijnFranciscus
Vragenlijst(en) voor de patiënt
Als de afdeling een vragenlijst of meerdere vragenlijsten voor de patiënt klaar heeft gezet in HiX, dan kan de patiënt deze bekijken in MijnFranciscus. In het voorbeeldportaal hieronder, laten we zien hoe de patiënt bij zijn vragenlijst(en) komt en hoe een vragenlijst ingevuld kan worden.
Leeswijzer: Ga op het groene handje staan voor uitleg en klik op de roze vlakken om de volgende stap te bekijken.
Tip: dit voorbeeldportaal is ook voor patiënten gemaakt. Verwijs de patiënt hiervoor naar onze website www.franciscus.nl/mijnfranciscus. -
5. Patiënt vindt labformulier in MijnFranciscus
Slide 1 van 25. Patiënt vindt labformulier in MijnFranciscus
Labformulier digitaal klaarzetten
Als de patiënt voor zijn/haar afspraak bloed moet laten prikken, maakt de afdeling een laborder aan in HiX. Uit deze order wordt een labformulier oftewel een loopbrief gegenereerd. In plaats van uitprinten, kun je dit labformulier digitaal klaarzetten voor de patient in het patiëntenportaal MijnFranciscus.
Let op
Laat de patiënt altijd weten dat er bloed geprikt moet worden. Je kunt dit zeggen aan de balie, via de telefoon of via BeterDichtbij. Tip: gebruik in BeterDichtbij een standaardbericht dat je naar meerdere patiënten kunt sturen.
Labformulier in MijnFranciscus
In het voorbeeldportaal hieronder, laten we zien hoe de patiënt bij het labformulier komt en hoe het formulier eruit ziet.
Leeswijzer: Ga op het groene handje staan voor uitleg en klik op de roze vlakken om de volgende stap te bekijken.
Tip: dit voorbeeldportaal is ook voor patiënten gemaakt. Verwijs de patiënt hiervoor naar onze website www.franciscus.nl/mijnfranciscus.
Klik op Volgende om een voorbeeld van het labformulier te bekijken.
Slide 2 van 25. Patiënt vindt labformulier in MijnFranciscus
Dit is een voorbeeld van een labformulier. Op het labformulier staat het volgende aangegeven:
- Dat de patiënt een afspraak moet maken voor het bloedprikken. Dit kan via www.franciscus.nl/bloedprikken
- Ordernummer: heeft de patiënt nodig omdat er wordt gevraagd om een Aanvraagnummer.
- Wanneer van toepassing staat er ook informatie bij over locaties en tijden waar geprikt moet worden en of de patiënt mag eten en drinken.
- Ook wordt de patiënt er op gewezen dat hij/zij bezwaar kan maken tegen het gebruik van restmaterialen voor wetenschappelijk onderzoek.
6. Patiënt ontvangt uitnodiging voor BeterDichtbij
Slide 1 van 26. Patiënt ontvangt uitnodiging voor BeterDichtbij
BeterDichtbij bij Franciscus
Binnen Franciscus gebruiken we BeterDichtbij om berichten uit te wisselen met patiënten en om te beeldbellen. We willen dat zoveel mogelijk patiënten deze app gebruiken.
Voordelen voor patiënten en zorgverleners
- Patiënten kunnen medische vragen stellen wanneer het hen uitkomt, zonder te bellen of te wachten.
- Zorgverleners krijgen minder telefoontjes en kunnen sneller schakelen. Dit maakt het werk overzichtelijker.
- Beeldbellen bespaart tijd en reistijd. Niet elke afspraak hoeft fysiek plaats te vinden.
- De communicatie verloopt via een beveiligde omgeving die voldoet aan de eisen voor medische gegevens.
Uitnodiging voor BeterDichtbij
Patiënten met een polikliniekafspraak ontvangen een uitnodiging om BeterDichtbij te gebruiken. Dit geldt voor nieuwe patiënten en voor patiënten die de app nog niet gebruiken. Sommige poliklinieken sturen de uitnodiging nog handmatig. Op veel afdelingen gebeurt dit inmiddels automatisch.
Heb je als poli vragen over BeterDichtbij? Neem dan contact op met de afdeling Beheer en Borging via digitaalvoorelkaar@franciscus.nl
Voorbeeld uitnodiging BeterDichtbij
Slide 2 van 26. Patiënt ontvangt uitnodiging voor BeterDichtbij
Video over BeterDichtbij
Om patienten te informeren en motiveren om BeterDichtbij te gebruiken is een animatievideo ontwikkeld. De video en meer informatie staat op deze webpagina over BeterDichtbij en brengen we onder de aandacht via de social media kanalen van Franciscus.
Bekijk de video hieronder.7. Patiënt ontvangt afspraakherinnering.
Slide 1 van 17. Patiënt ontvangt afspraakherinnering.
Om de patiënt aan de polikliniekafspraak te herinneren, ontvangt hij/zij 2 dagen voor de afspraak een herinnering via de e-mail.
We hebben een herinnering voor een fysieke afspraak, beeldbelafspraak en een belafspraak. De voorbeelden vind je hieronder:
Afspraakherinnering fysieke afspraak
Afspraakherinnering beeldbelafspraak
Afspraakherinnering belafspraak
8. Patiënt kan toestemming geven voor delen medische gegevens
Slide 1 van 28. Patiënt kan toestemming geven voor delen medische gegevens
Toestemming patiënt bij digitale zorg
Bij digitale zorg hebben we vaak contact met de patiënt via digitale middelen. Ook delen we soms medische gegevens met andere zorgverleners. Hiervoor is toestemming van de patiënt nodig, volgens de privacywetgeving.
Wie vraagt toestemming?
Het Franciscus Contact Centrum (FCC) en de poliklinieken zorgen ervoor dat:
- de patiënt correct is ingeschreven in HiX
- de juiste toestemmingen in HiX staan geregistreerd
Bekijk hiervoor de instructie in Zenya: ICMT; HIX; Toestemming opt-in registreren, Franciscus
Waarvoor vragen we toestemming?
- Delen van medische gegevens met andere zorgverleners (zoals huisarts of apotheek)
- Uitnodiging voor het patiëntervaringsonderzoek (PREM)
- Gebruik van anonieme gegevens voor wetenschappelijk onderzoek
- Communicatie via BeterDichtbij
- Delen van medicatie- en allergiegegevens via het Landelijk Schakel Punt
Toestemmingen via MijnFranciscus
De patiënt kan ook zelf zijn/haar toestemmingen regelen in MijnFranciscus. In het voorbeeldportaal hieronder is te zien hoe dat werkt.Slide 2 van 28. Patiënt kan toestemming geven voor delen medische gegevens
A5 Flyer Toestemming geven
Om patiënten goed te informeren over het geven van toestemming, is er een A5 flyer beschikbaar.
Deze flyer is te bestellen via ZorgserviceXL. Op deze Weten en Regelen pagina op Franc, vind je een overzicht met beschikbare communicatiemiddelen over digitale zorg.
Voorbeeld flyer
-
2. (Eerste) ziekenhuisafspraak
-
2. Patiënt heeft afspraak in het ziekenhuis, via beeldbellen of telefonisch.
Slide 1 van 12. Patiënt heeft afspraak in het ziekenhuis, via beeldbellen of telefonisch.
Afspraak in het ziekenhuis
Beeldbelafspraak via BeterDichtbij
De patiënt meldt zich bij de balie of aanmeldzuil in de wachtruimte van de polikliniek.
Daarna wacht de patiënt tot de zorgverlener hem of haar ophaalt.
Belafspraak
De patiënt wordt gebeld op of rond het afgesproken tijdstip in de afspraakbevestiging.
Voor een beeldbelafspraak heeft de patiënt de BeterDichtbij app nodig.
In de afspraakbevestiging staat informatie over het downloaden en activeren van de app.
Tip voor de polikliniek
Controleer of de patiënt de app al heeft geïnstalleerd.
Vindt de patiënt het lastig? Wijs op de uitlegvideo’s op de website van BeterDichtbij.
Daar staan stap-voor-stap filmpjes over:
- beeldbellen
- berichten sturen via de app
3. Patiënt ontvangt informatie ter naslag of uitleg over het vervolg.
Slide 1 van 13. Patiënt ontvangt informatie ter naslag of uitleg over het vervolg.
Digitaal contact helpt bij het wachten
Na een afspraak heeft de patiënt vaak een vol hoofd. Soms blijft hij met vragen zitten.
Door na de afspraak informatie te sturen via BeterDichtbij, kan de patiënt alles rustig nalezen. Ook als de patiënt moet wachten op een vervolgafspraak, kun je BeterDichtbij inzetten. Zo maken we het wachten fijner én nuttiger.
Voorbeeld: Gelre Ziekenhuis
In het Gelre Ziekenhuis gebruiken afdelingen zoals Revalidatie, Duizeligheidscentrum en Dermatologie BeterDichtbij voor patiënten die op de wachtlijst staan.
Wat doen zij?
- Ze informeren patiënten actief over de verwachte wachttijd.
- Ze sturen folders of vragenlijsten via BeterDichtbij.
- Patiënten bereiden zich zo beter voor op hun afspraak.
- Er komen minder telefoontjes met vragen over wachttijd.
4. Patiënt kan tussentijds vragen stellen via BeterDichtbij
Slide 1 van 14. Patiënt kan tussentijds vragen stellen via BeterDichtbij
Geruststelling en gemak voor patiënten
Naast de geplande momenten van contact zijn er gedurende het behandeltraject ook ongeplande momenten waarop de patiënt contact zoekt met de polikliniek wanneer hij vragen heeft of zich zorgen maakt.
Als de patiënt vragen heeft, stelt hij deze via BeterDichtbij aan de polipolikliniek waar hij in behandeling is. Deze kunnen door de polikliniek worden beantwoord wanneer zij daar tijd voor hebben. Zo vergroot je als afdeling de bereikbaarheid voor patiënten.
Tip: Maak gebruik van standaardberichten
Wanneer het een veel gestelde vraag betreft, kunnen daarvoor
standaardantwoorden worden opgesteld. Zo kan de polikliniek deze vragen sneller beantwoorden. In ZENYA vind je voorbeelden van standaardberichten per specialisme. Je kunt ook afdeling Marketing & Communicatie vragen om te helpen bij het opstellen van standaardberichten. -
3. Voor een onderzoek of behandeling
1. Patiënt ontvangt afspraakbevestiging van onderzoek of ingreep.
Slide 1 van 31. Patiënt ontvangt afspraakbevestiging van onderzoek of ingreep.
Afspraak voor onderzoek of ingreep
Krijgt de patiënt een onderzoek of ingreep? Dan plannen we een afspraak in. De patiënt ontvangt hierover een e-mail.
In deze e-mail staat een verwijzing naar MijnFranciscus. Daar vindt de patiënt:
- de oproepbrief
- meer informatie over de afspraak
- folders of divi's ter voorbereiding
Hieronder een voorbeeld zodat je kunt zien wat er in staat.

Klik op Volgende om een voorbeeld van de oproepbrief te zien.Slide 2 van 31. Patiënt ontvangt afspraakbevestiging van onderzoek of ingreep.
Oproepbrief / opnamebrief in MijnFranciscus
In het voorbeeldportaal hieronder, laten we zien hoe de patiënt bij de oproepbrief komt in MijnFranciscus.
Leeswijzer: Ga op het groene handje staan voor uitleg en klik op de roze vlakken om de volgende stap te bekijken.
Tip: dit voorbeeldportaal is ook voor patiënten gemaakt. Verwijs de patiënt hiervoor naar onze website www.franciscus.nl/mijnfranciscus.
Klik op Volgende om een voorbeeld van een oproepbrief te zien.Slide 3 van 31. Patiënt ontvangt afspraakbevestiging van onderzoek of ingreep.
Voorbeeld oproepbrief
2. Patiënt ontvangt vragenlijst voor de E-POS
Slide 1 van 42. Patiënt ontvangt vragenlijst voor de E-POS
Digitale vragenlijst als onderdeel van de pre-operatieve screening
Patiënten die voor een operatie komen, ontvangen eerst een digitale vragenlijst van het systeem E-POS. Op basis van de antwoorden, wordt automatisch bepaald hoe de pre-operatieve screening plaatvindt, fysiek, telefonisch of soms helemaal niet nodig.
Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten. De vragenlijst kan ingevuld worden op de mobiele telefoon, tablet of een computer. De vragenlijst is beschikbaar in 9 talen (Nederlands, Engels, Pools, Spaans, Turks, Arabisch, Duits, Italiaans en Frans.
Belangrijk voor de polikliniek
- Informeer patiënten dat zij na het plannen van hun operatie een digitale vragenlijst per e-mail ontvangen en deze moeten invullen.
- Zonder ingevulde vragenlijst ontvangen zij geen afspraak op de POS.
- Voor patiënten zonder BSN, e-mailadres of telefoonnummer blijft het oude POS-proces gelden.
Slide 2 van 42. Patiënt ontvangt vragenlijst voor de E-POS
Voorbeeld uitnodiging in Nederland en Engels
Slide 3 van 42. Patiënt ontvangt vragenlijst voor de E-POS
Onderdelen uit de vragenlijst


Slide 4 van 42. Patiënt ontvangt vragenlijst voor de E-POS
Voorbeeld bevestiging na invullen van vragenlijst
3. Patiënt bereidt zich digitaal voor op onderzoek of ingreep.
Slide 1 van 13. Patiënt bereidt zich digitaal voor op onderzoek of ingreep.
Folder en divi over opname en operatie
Om de patiënt goed voor te bereiden op zijn onderzoek of ingreep kun je verschillende vorlichtingsmaterialen inzetten. Op dit moment staan standaard een aantal digitale folders gekoppeld. Dit zijn de algemene ziekenhuisfolders over een operatie en opname.
Heeft jouw afdeling specifieke folders of divi's over een behandeling? Dan kunnen deze ook gekoppeld worden aan een verrichtingencode.
(Klik op de afbeelding om de folder te bekijken).
Voor kinderen die een operatie ondergaan hebben is onlangs deze divi ontwikkeld. Bekijk deze via: https://indiveo.services/divis/weblink/kr7TFvzU4xQxEs9P4. Patiënt ontvangt digitale MRSA vragenlijst
Slide 1 van 14. Patiënt ontvangt digitale MRSA vragenlijst
Vragenlijst bij opname of ingreep
Soms moet de patiënt vóór een opname of ingreep een vragenlijst invullen over besmettingsrisico’s. De patiënt ontvangt hiervoor een uitnodiging via MijnFranciscus.
1. De patiënt ontvangt een e-mail met de vraag om de vragenlijst in te vullen in MijnFranciscus.
2. In MijnFranciscus gaat de patiënt naar het kopje Vragenlijsten en vindt daar de vragenlijst over MRSA/BRMO. Zo ziet de vragenlijst eruit:
Uitleg werkwijze in HiX
Lees hier hoe dit proces is ingericht in HiX en wat er gebeurt nadat de patiënt de vragenlijst heeft ingevuld.5. Patiënt ontvangt nazorgbericht
Slide 1 van 15. Patiënt ontvangt nazorgbericht
Beter geinformeerd over nazorg
Om de patiënt beter en gericht te informeren over de nazorg, kun je BeterDichtbij inzetten. Denk aan informatie over bijwerkingen of wanneer iemand contact moet opnemen.
Voorbeeld uit andere ziekenhuizen
Patiënten die een injectie krijgen voor het Carpaal Tunnel Syndroom kunnen daarna een paar dagen pijn houden. Dat is normaal en gaat meestal vanzelf over. Als het nodig is, mogen ze pijnstilling gebruiken. Deze uitleg geven we mondeling. Toch bellen patiënten vaak nog met vragen. Dat voorkom je door één dag na de injectie een bericht via BeterDichtbij te sturen met deze informatie en wanneer ze wél contact moeten opnemen.
Delen van niet-impactvolle uitslagen
Je kunt via BeterDichtbij ook eenvoudig uitslagen van bloedonderzoek delen die geen grote gevolgen hebben. Dit heeft voordelen:
- De patiënt hoeft niet te wachten op een telefoontje.
- Jij bespaart tijd, omdat bellen niet meer nodig is.
- Het is makkelijker te plannen voor de polikliniek.
-
4. Contactmomenten tijdens de ziekenhuisbehandeling
Gebruikt thuismeten om tussendoor metingen door te geven aan het ziekenhuis
Slide 1 van 1Gebruikt thuismeten om tussendoor metingen door te geven aan het ziekenhuis
Thuismeten (Luscii)
Binnen Franciscus zetten verschillende specialismen Thuismeten in om patiënten digitaal te begeleiden tijdens het behandeltraject. Hiermee kunnen we onnodige polikliniekbezoeken en opnames voorkomen en geeft thuismeten patiënten meer regie over hun eigen zorg en draagt het bij aan een beter ziekte-inzicht.
Mooie voorbeelden
Neurologie: voor het ziektebeeld Parkinson
Het doel van dit programma is minder fysieke (standaard) controles. Door de gevalideerde vragenlijsten krijgt de zorgverlener een beter beeld van de ziekteactiviteit en kan (samen met de patiënt) beoordelen of het nodig is om hiervoor langs te komen in ziekenhuis. Daarnaast krijgt de patiënt ook passende informatie van de app wanneer het even niet zo goed gaat.
Bariatrie: zelfmanagement versterken
Het doel van dit programma is minder contactmomenten en zelfmanagement versterken. Het programma loopt pre- en postoperatief. In de eerste periode postoperatief worden patiënten gemonitord op genezing na de operatie en worden er vragen gesteld om complicaties uit te sluiten. Vooraf geselecteerde patiënten worden korter klinisch opgenomen. Met een saturatiemeter thuis worden ze door de verpleegafdeling de eerste dagen na de operatie gemonitord. Daarnaast wordt op langere termijn het resultaat en leefstijl gemonitord. Patiënten krijgen informatie over de ziekte op het juiste moment van verschillende disciplines. Denk hierbij aan fysio, diëtiste, verpleegkundige of psycholoog.
Meer weten over Thuismeten binnen Franciscus?
Weten en Regelen pagina op Franc
Volg de Franc groep Thuismeten voor de meest actuele tips en trics rondom het gebruik van de Thuismeten app.Patiënt kan zelf herhaalafspraak (controle) inplannen
Slide 1 van 2Patiënt kan zelf herhaalafspraak (controle) inplannen
Zelf herhaalafspraak inplannen via MijnFranciscus
Bij de specialismen Dermatologie, Plastische Chirurgie en KNO kunnen patiënten zélf een controle-afspraak plannen via MijnFranciscus. Dit werkt via de wachtlijstfunctionaliteit.
Hoe werkt dit voor de patiënt?
Stel: de patiënt moet over 8 weken terugkomen.
8 weken voor de controle
De patiënt krijgt een e-mail met een uitnodiging om zelf een afspraak te plannen.
→ Plant de patiënt meteen? Dan volgt direct een bevestiging per mail. Later ontvangt de patiënt ook een herinnering.
6 weken voor de controle
Is er nog geen afspraak gemaakt? Dan krijgt de patiënt een herinneringsmail.
4 weken voor de controle
Nog steeds geen afspraak? Dan ontvangt de polikliniek een waarschuwing. De patiënt wordt dan telefonisch benaderd.
Voor elk specialisme mogelijk
Deze werkwijze is ook in te zetten bij andere specialismen.
Lees hier hoe je dit als afdeling kunt activeren.
Voorbeeld uitnodiging via de e-mail
Klik op Volgende om te zien hoe de patiënt zelf plant via MijnFranciscus.Slide 2 van 2Patiënt kan zelf herhaalafspraak (controle) inplannen
Patiënt plant zelf een controle-afspraak in
Wij laten je aan de hand van het voorbeeldportaal MijnFranciscus zien waar en hoe de patiënt zelf een controle-afspraak plant.Patiënt kan uitslag van onderzoek inzien
Slide 1 van 1Patiënt kan uitslag van onderzoek inzien
Snel duidelijkheid voor de patiënt
In MijnFranciscus kan de patiënt zelf de uitslagen bekijken van een laboratorium- of radiologisch onderzoek. De patiënt bepaalt zelf of hij de uitslag wil bekijken.
Voordat de uitslag wordt getoond, krijgt de patiënt eerst een melding met de vraag of hij wil doorgaan. Zo kan de patiënt bewust kiezen of hij de uitslag op dat moment wil zien.
Let op: De patiënt ziet alleen uitslagen van onderzoeken die vanaf 2016 in Franciscus zijn gedaan.
Zo ziet dat eruit in MijnFranciscus
In het voorbeeldportaal hieronder zie je waar de patiënt de uitslagen kan vinden.Patiënt kan (deel van) medisch dossier inzien
Slide 1 van 1Patiënt kan (deel van) medisch dossier inzien
Medische gegevens van de patiënt
In MijnFranciscus kan de patiënt verschillende medische gegevens terugvinden. De onderstaande gegevens zijn te vinden onder het kopje Dossier.
- Allergieën
- Gezondheidsproblemen
- Implantaten
- Ingebracht materialen
- Medische hulpmiddelen
- Verrichtingen
- Advies voor eten en drinken
- Alcohol-, tabak- en drugsgebruik
- Behandelbeperking
- Ontslag en specialistenbrieven*
- lichamelijke en geestelijke toestand
* Specialistenbrieven zijn brieven die het ziekenhuis heeft gestuurd naar bijvoorbeeld de huisarts. Alleen brieven opgesteld na 1 mei 2018 zijn zichtbaar in MijnFranciscus.
Ontslag- en specialistenbrieven worden met een vertraging van 7 werkdagen getoond.
Bekijk in het voorbeeldportaal waar de de patiënt deze gegevens kan vinden. -
5. Na de ziekenhuisbehandeling
1. Patiënt heeft controle afspraak om ziekenhuisbehandeling af te ronden
Slide 1 van 11. Patiënt heeft controle afspraak om ziekenhuisbehandeling af te ronden
Controleafspraak fysiek of op afstand
Na de behandeling krijgt de patiënt een controleafspraak. Zo bespreken we hoe het gaat.
Soms komt de patiënt hiervoor naar het ziekenhuis. Als het kan, doen we de afspraak via beeldbellen of de telefoon. Na de afspraak kun je BeterDichtbij gebruiken om de patiënt extra informatie te sturen. Denk aan:
- uitleg over het vervolg
- adviezen voor herstel en nazorg
- waar de patiënt terechtkan met vragen
2. Kan herhaalmedicatie online aanvragen
Slide 1 van 12. Kan herhaalmedicatie online aanvragen
Herhaalmedicatie: laat het de patiënt zelf aanvragen
Gebruikt de patiënt vaste medicijnen van het ziekenhuis? Dan kan hij zelf via MijnFranciscus een herhaalrecept aanvragen. Dit voorkomt telefoontjes naar de polikliniek.
Hoe dit werkt voor de patiënt
- Patiënt log in op MijnFranciscus
- Gaat naar Dossier > Medicijnen.
- Kiest het medicijn dat hij opnieuw nodig heeft.
- Kiest de juiste afdeling (waar het recept is voorgeschreven).
- Schrijft een kort berichtje (bijvoorbeeld waarom het nodig is).
- Rondt de aanvraag af.
Niet voor medicijnen via de huisarts
Het kan zijn dat het medicatie overzicht rondom een opname is aangevuld met medicijnen die de Patiënt via de huisarts gebruikt. Deze medicijnen moet de patiënt gewoon via de
de huisarts blijven aanvragen en niet via het ziekenhuis.
Deze poliklinieken bieden de service al aan:
Cardiologie, Longgeneeskunde, Reumatologie, Dermatologie, Neurologie, Gynaecologie, Pijngeneeskunde en Kindergeneeskunde.
Wil je deze functie ook aanbieden op jouw polikliniek? Lees dan hier hoe je dit stap voor stap kunt inrichten.
Zo ziet de patiënt het in MijnFranciscus
In het voorbeeldportaal hieronder is te zien hoe de patiënt een herhaalrecept aanvraagt.3. Patiënt kan brief naar huisarts of andere zorgverlener inzien
Slide 1 van 13. Patiënt kan brief naar huisarts of andere zorgverlener inzien
Ontslag- en specialistenbrieven
Wanneer het ziekenhuis een brief naar de huisarts verstuurt over het einde van de behandeling van de patiënt, komt deze ook in MijnFranciscus te staan. De patiënt kan de brief hier zelf terugvinden. Goed om te weten, zodat je dit eventueel kunt benoemen tijdens het gesprek.
Zo ziet de patiënt het in MijnFranciscus
In het voorbeeldportaal hieronder is te zien waar de patiënt de brieven vindt.
Dossier > Overig > Brieven.4. Patiënt ontvangt uitnodiging voor patiëntervaringsonderzoek
Slide 1 van 14. Patiënt ontvangt uitnodiging voor patiëntervaringsonderzoek
Patiënttevredenheid bij Franciscus
Franciscus wil steeds betere zorg geven. Daarom vragen we onze patiënten wat ze van de zorg en behandeling vinden. We sturen hen een e-mail met een uitnodiging om een vragenlijst in te vullen in MijnFranciscus. Dit noemen we de PREM-vragenlijst. Elke polikliniek en verpleegafdeling heeft zijn eigen vragenlijst.
Wat je moet weten
- De patiënt krijgt na het bezoek aan een polikliniek of verpleegafdeling een e-mail met de uitnodiging voor de vragenlijst. Deze kan ingevuld worden in MijnFranciscus.
- De patiënt kan maximaal één vragenlijst per 6 maanden krijgen van een polikliniek en één per 6 maanden van een verpleegafdeling.
- De patiënt moet toestemming hebben gegeven om benaderd te mogen worden voor het ervaringsonderzoek. Zie deze stap in de patiëntreis.
- De vragenlijst kan anoniem ingevuld worden.
- De vragenlijst staat 4 weken open.
- Het invullen duurt ongeveer 6 minuten.
Resultaten voor de afdeling
De antwoorden van de patiënten komen in het patiëntenervaringen dashboard. Hier zie je wat patiënten goed vinden en wat beter kan. Ook staat er een cijfer en de NPS-score van de afdeling.
Wil je de resultaten van jouw afdeling zien? Vraag het aan je manager of aan een collega die toegang heeft tot het dashboard.
Voorbeeld: Uitnodiging voor patiënt